W poniedziałek 17 października dzierżoniowski rynek zaróżowił się od wstążek, strojów i balonów. O godzinie 14:00 odbył się happening, podczas którego przybyłe osoby wspólnie rozwinęły wielką różową wstęgę – symbol walki z rakiem piersi. Konsultantki firmy Avon na swoim stoisku przekazywały wiedzę na temat samobadania piersi oraz promowały akcję „Różowa szminka”. Część dochodu ze sprzedaży oznaczonych produktów wspiera kampanię walki z rakiem.
- Kampania jest skierowana również do panów. Oni również w trosce o zdrowie swoich partnerek powinni przypominać im o regularnych badaniach – zachęcali pracownicy Urzędu Miejskiego w Dzierżoniowie.
W wydarzeniu oprócz dzierżoniowskich Amazonek i członkiń Dzierżoniowskiej Rady Kobiet wzięli udział m.in. burmistrz Dzierżoniowa Dariusz Kucharski oraz posłanka na Sejm Monika Wielichowska.
- To ważne wydarzenie – tak jakby podsumowanie miesiąca walki z rakiem piersi. Dzisiejszy happening i symboliczne rozwinięcie różowej wstążki ma jeszcze bardziej otworzyć oczy ludziom na to, że ta choroba cywilizacyjna jest wielkim problemem. Odczuwamy to w naszych środowiskach, w naszych rodzinach. Ale jest możliwość walki z tą chorobą, wczesne wykrywanie, a przede wszystkim badania, profilaktyka – na to chcemy zwrócić uwagę, żeby uchronić jak największą ilość kobiet, ale i mężczyzn. Profilaktyka, namawianie do tego, ale przede wszystkim organizowanie – czy to systemu ochrony zdrowia, czy to w samorządach tak jak u nas – i badań, i tego typu działań edukacyjnych jest bardzo ważne. Należy o tym mówić, zwrócić uwagę na te problemy i zachęcić osoby do badania, profilaktyki i mówienia o tym. To nie może być temat tabu. Mówiąc o tym, działając, pomagamy tym osobom, które już chorują — mówi Dariusz Kucharski.
O tym, jak ważne są takie wydarzenia i szerzenie świadomości raka piersi mówiła Monika Wielichowska posłanka na Sejm:
- Polska wciąż niestety jest krajem, który przoduje, jeżeli chodzi o zachorowania i śmiertelność [na raka piersi — red.]. Dlatego wciąż mamy dużo do zrobienia. Różowy październik jest ważny, bo przypominamy o tym, że ważna jest samokontrola, że ważne jest badanie, że trzeba sobie przypomnieć, kiedy ostatnio byłyśmy zbadać piersi, zrobić USG, mammografię, a przy okazji cytologię. Często jest tak, że my o tym mówimy, informujemy, edukujemy, a kobiety nie biorą tego do siebie – jakby ten problem nie dotyczył ich. A dotyczy nas wszystkich – młodych, kobiet w średnim wieku, a także seniorek. Dziewczyny, kobiety – badajmy się! – zachęca Monika Wielichowska.
W imieniu dzierżoniowskich Amazonek głos zabrała ich przedstawicielka, Maria Krupska. Mówiła m.in. o świadomości raka piersi, leczeniu i walce z chorobą oraz jak ważne jest wsparcie bliskich:
- Bardzo chcemy, żeby świadomość raka piersi wśród kobiet rosła. Stąd też są te wszystkie imprezy, nagłośnienie w mediach. Same my, jako Stowarzyszenie Amazonki, staramy się również wychodzić do kobiet z informacjami, żeby raka się nie bać, żeby podejmować z nim walkę. Jest to trudne. Jest to bardzo trudne, bo diagnoza jest szokiem dla osoby, której dotyczy. Jest to szok trudny do przeżycia, ale do przeżycia. Do kobiet zwracamy się o to, żeby same o siebie zadbały. Jak one nie zadbają o siebie, to ten rak będzie robił coraz więcej szkód wśród kobiet. Kobiety mają możliwość zbadania jako pierwsze swoich piersi, wyczucia guza. To jest najprostszy sposób! I wtedy udania się do lekarza – koniecznie natychmiast! – i później cała historia leczenia. Jest to ciężki czas, kiedy kobieta jest niesprawna fizycznie, brakuje jej sił. Jest to trudny okres i ważne jest, żeby mieć wtedy wsparcie w rodzinie, wśród przyjaciół, żeby w ogóle mieć wsparcie i móc myśleć nie tylko o bólu. Jest to do wygrania — mówi Maria Krupska.
Wsparcia można szukać też poza kręgiem bliskich osób i można je znaleźć między innymi w Stowarzyszeniu Kobiet Amazonki:
- Trzeba przyjść, opowiedzieć swoją historię. Mówiąc o sobie, o podawaniu przykładów jak sobie radziłyśmy, może pomóc i staramy się, żeby pomagała. Najbliżsi i ci, którzy okazują nam życzliwość, są bardzo ważni — podkreśla Maria Krupska.
Firma Avon, obecna podczas happeningu, już od 17 lat prowadzi działania na rzecz walki z rakiem piersi. Kinga Chudzikowska i Marlena Adamczak, przedstawicielki Avonu obecne na dzierżoniowskim rynku, rozdawały ulotki, broszury profilaktyczne oraz różowe balony i wstążeczki, które symbolizują walkę z rakiem piersi.
- To już 17 lat, jak w ramach akcji "Różowa Wstążka" zbieramy pieniądze i dofinansowujemy gabinety w całej Polsce — Gabinety z Różową Wstążką. Co roku w naszym katalogu pojawiają się produkty, z których dochód w 100% jest przeznaczony na dofinansowanie gabinetów oznaczonych różową wstążką. W tym roku naszą ambasadorką jest Natalia Nykiel. Dlatego też wychodzimy również do szkół pod hasłem "Normalka, że ich dotykam". Myślą przewodnią jest uświadamianie coraz młodszych dziewczyn i zachęcanie ich do badań. Umawiamy się na "Lekcje z Różową Wstążką" po to, żeby uświadamiać młodzież i mówić jak ważne jest, żeby się badać, że to jest normalnie i nie ma się czego wstydzić — mówi Marlena Adamczak.
Zobacz teledysk do piosenki Natalii Nykiel:
Poza happeningiem na rynku akcje informacyjne i profilaktyczne odbywały się też w dzierżoniowskich placówkach edukacyjnych. Ratusz przez cały październik świeci się na różowo, aby przypomnieć, że jest to miesiąc świadomości raka piersi.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?