Zakłady kolejowe w Lubaniu to dziś miejsce jak z horroru, a dawniej były największymi w Europie
Po wojnie, na mocy porozumienia między rządem polskim i radzieckim, cała kolej elektryczna Wrocław - Zgorzelec, włączając w to wszystkie urządzenia, została zdemontowana i wywieziona do ZSRR. Zakłady opustoszały. Na miejscu zostało tylko to, co zniszczyło się w trakcie demontażu lub to, czego nie dało się zdemontować. ZNTK działał za czasów Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej i został zlikwidowany dopiero w połowie lat 90-tych. Ciekawostką jest to, że w Lubaniu, poza taborem, naprawiano również tramwaje.
1 września 1961 r. działalność rozpoczęła Zasadnicza Szkoła Zawodowa przy Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego „LUBAŃ” oraz Wieczorowe Technikum Zawodowe dla Pracujących.
Bliźniaczy zakład w Bydgoszczy nadal funkcjonuje. Pesa to największy polski producent taboru szynowego. W zakładach w Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim zatrudnia prawie 4 tysiące pracowników. Pociągi i tramwaje z PESA jeżdżą we wszystkich polskich regionach i większości dużych miast oraz kilkunastu krajach Europy. W Lubaniu zakład upadł, mimo licznych strajków i prób jego ratowania. Zatrudniał 1800 osób.
Jak wyglądał dawniej i jak wygląda dziś?
Jak dojechać do dawnych ZNTK w Lubaniu? Mapka dojazdu
Dawne zakłady mieszczą się przy ulicy Rychtalskiej w Lubaniu. Po wielkości zrujnowanych dziś budynków widać, jak ogromne kiedyś były.
Tanie linie trują! Ryanair i Wizz Air na czele
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?